Logo Ontwerp
Home Diensten Offerte


 

Leuke reclame slogans verzinnen


Wat is een slogan en waarom hebben bedrijven slogans nodig?
Een slogan, ook wel slagzin, tag line of pay-off line genoemd is een korte regel tekst waarmee een bedrijf in slechts enkele woorden een boodschap overbrengt. Dit kan bijvoorbeeld de zakelijke visie van het bedrijf zijn, een bepaald gevoel of een beknopte uitleg van wat het bedrijf precies doet. Bedrijven ontwikkelen nieuwe slogans ter verduidelijking van hun communicatie en om zich te onderscheiden van de concurrentie. In veel gevallen is alleen de bedrijfsnaam of logo niet voldoende en kan het bedenken van een onderschrift goed helpen bij de versteviging van een marktpositie. Ook de overheid bedenkt originele slogans voor reclamecampagnes omdat deze vaak beter onthouden worden.



Hoe bedenk of verzin ik zelf een idee voor een pakkende reclame slogan?

Hoewel er bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in het verzinnen van slogans en slagzinnen zoals reclamebureaus of tekstschrijvers kunt u natuurlijk ook zelf een mooie slogan verzinnen. Gebruikt u bijvoorbeeld als kleine ondernemer of zzp'er uw eigen naam als merknaam dan kunt u in de slogan kort en krachtig duidelijk maken wat u precies doet. Daarmee bent u al een heel eind maar dat zullen bijna al uw concurrenten ook zo doen. Stap twee vereist dus meer creativiteit en gaat om het onderscheiden van uw bedrijf. Wat maakt uw bedrijf uniek en anders dan andere bedrijven? Bent u bijvoorbeeld de goedkoopste, ergens in gespecialiseerd of heeft u een bijzondere visie? Stap drie is het maken of formuleren van de slagzin. De slagzin moet origineel zijn maar tegelijkertijd ook simpel en makkelijk te onthouden zijn. Bij het zoeken naar een slogan kunt u ook de hulp inroepen van personeel of klanten.



Voorbeelden van originele en creatieve reclameslogans en slagzinnen

Door reclame en marketing zijn inmiddels veel creatieve en soms grappige slogans bekend van winkels en ondernemingen. Overigens zijn ze lang niet altijd even goed gevonden of geslaagd. De meest bekende reclameslogans worden vooral onthouden dankzij herhaling op TV en radio. Sommige merken en hun producten of diensten zijn inmiddels zo bekend dat het niet meer nodig is om dat uit te leggen. Een luxe die MKB ondernemingen niet hebben en daarom misschien geen eerlijke vergelijking. Het is in ieder geval wel goed om uw nieuwe slogan overal in de huisstijl terug te laten komen, zoals bij het ontwerp van drukwerk (briefpapier, visitekaartjes etc.) en reclameborden. De kunst is om met uw eigen unieke slogan te groeien ten opzichte van uw concurrenten.

Voorbeelden van bekende Nederlandse slogans op TV en radio
Centraal Beheer - Even Apeldoorn bellen
Belastingdienst - Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Heineken - Heerlijk, Helder, Heineken

Voorbeelden van bekende Engelse slogans op TV en radio
McDonalds - I'm Loving it
Nike - Just do it
Philips - Sense and simplicity

Een nieuwe slogan beschermen door het vastleggen of registreren
als merk
Slogans en slagzinnen vallen doorgaans niet onder copyright bescherming. Heeft u een bijzonder goede slogan bedacht dan is het in bepaalde gevallen wel mogelijk om deze te registreren als merk of handelsnaam en daardoor te beschermen. Een voorwaarde voor merkregistratie is wel dat deze niet beschrijvend is.

Tips, informatie en advies over bedrijfslogo's, naamgeving en meer
Op deze website vindt u informatie en praktische ideeën voor ondernemers die een eigen bedrijf willen starten of al gestart zijn en interesse hebben om hun communicatie en marketing te verbeteren. Ook vindt u veel voorbeelden ter inspiratie. Meer over het bedenken van een bedrijfsnaam. Meer over het ontwikkelen van een bedrijfslogo.



Website doorzoeken


 

 

Bookmark and Share