Leuke reclame slogans verzinnen
Wat is een slogan en waarom hebben bedrijven slogans
nodig?
Een slogan, ook wel slagzin, tag line of pay-off line
genoemd is een korte regel tekst waarmee een bedrijf in slechts
enkele woorden een boodschap overbrengt. Dit kan bijvoorbeeld
de zakelijke visie van het bedrijf zijn, een bepaald gevoel
of een beknopte uitleg van wat het bedrijf precies doet. Bedrijven
ontwikkelen nieuwe slogans ter verduidelijking van hun communicatie
en om zich te onderscheiden van de concurrentie. In veel gevallen
is alleen de bedrijfsnaam of logo niet voldoende en kan het
bedenken van een onderschrift goed helpen bij de versteviging
van een marktpositie. Ook de overheid bedenkt originele slogans
voor reclamecampagnes omdat deze vaak beter onthouden worden.
Hoe bedenk of verzin ik zelf een idee voor een pakkende reclame
slogan?
Hoewel er bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in het verzinnen
van slogans en slagzinnen zoals reclamebureaus of tekstschrijvers
kunt u natuurlijk ook zelf een mooie slogan verzinnen. Gebruikt
u bijvoorbeeld als kleine ondernemer of zzp'er uw eigen naam
als merknaam dan kunt u in de slogan kort en krachtig duidelijk
maken wat u precies doet. Daarmee bent u al een heel eind maar
dat zullen bijna al uw concurrenten ook zo doen. Stap twee vereist
dus meer creativiteit en gaat om het onderscheiden van uw bedrijf.
Wat maakt uw bedrijf uniek en anders dan andere bedrijven? Bent
u bijvoorbeeld de goedkoopste, ergens in gespecialiseerd of
heeft u een bijzondere visie? Stap drie is het maken of formuleren
van de slagzin. De slagzin moet origineel zijn maar tegelijkertijd
ook simpel en makkelijk te onthouden zijn. Bij het zoeken naar
een slogan kunt u ook de hulp inroepen van personeel of klanten.
Voorbeelden van originele en creatieve reclameslogans en slagzinnen
Door reclame en marketing zijn inmiddels veel creatieve en soms
grappige slogans bekend van winkels en ondernemingen. Overigens
zijn ze lang niet altijd even goed gevonden of geslaagd. De
meest bekende reclameslogans worden vooral onthouden dankzij
herhaling op TV en radio. Sommige merken en hun producten of
diensten zijn inmiddels zo bekend dat het niet meer nodig is
om dat uit te leggen. Een luxe die MKB ondernemingen niet hebben
en daarom misschien geen eerlijke vergelijking. Het is in ieder
geval wel goed om uw nieuwe slogan overal in de huisstijl terug
te laten komen, zoals bij het ontwerp van drukwerk (briefpapier,
visitekaartjes etc.) en reclameborden. De kunst is om met uw
eigen unieke slogan te groeien ten opzichte van uw concurrenten.
Voorbeelden van bekende Nederlandse slogans
op TV en radio
Centraal Beheer - Even Apeldoorn bellen
Belastingdienst - Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Heineken - Heerlijk, Helder, Heineken
Voorbeelden van bekende Engelse slogans op TV en radio
McDonalds - I'm Loving it
Nike - Just do it
Philips - Sense and simplicity
Een nieuwe slogan beschermen door het vastleggen of registreren
als merk
Slogans en slagzinnen vallen doorgaans niet onder copyright
bescherming. Heeft u een bijzonder goede slogan bedacht dan
is het in bepaalde gevallen wel mogelijk om deze te registreren
als merk of handelsnaam en daardoor te beschermen. Een voorwaarde
voor merkregistratie is wel dat deze niet beschrijvend is.
Tips, informatie en advies over bedrijfslogo's, naamgeving
en meer
Op deze website vindt u informatie en praktische ideeën
voor ondernemers die een eigen bedrijf willen starten of al
gestart zijn en interesse hebben om hun communicatie en marketing
te verbeteren. Ook vindt u veel voorbeelden ter inspiratie.
Meer
over het bedenken van een bedrijfsnaam. Meer
over het ontwikkelen van een bedrijfslogo.
Website doorzoeken
|