Merknaam verzinnen en registreren
Hoe belangrijk is het verzinnen van een goede merknaam?
Gevestigde merknamen die iedereen kent zijn veel geld
waard. In hoeverre draagt de merknaam bij aan het succes van
deze merken? Is het bedrijf succesvol geworden dankzij een briljante
naam of levert men gewoon uitstekende producten en heeft men
een goede marketingstrategie? In veel gevallen zal dat toch
het laatste zijn. Een goede merknaam zal echter wel aanzienlijk
helpen. Een slechte gekozen naam daarentegen kan het succes
belemmeren. Helaas is dit lastig te meten maar daarom niet onbelangrijk.
Nieuwe merknaam registreren voor een starter, ZZP'er of kleine
bedrijf
Zelf een nieuw merk introduceren? Kleine startende ondernemingen
hebben vaak geen budget om een reclamebureau of merkenbureau
in te huren voor het creëren van een leuke of pakkende
merknaam. Hoe belangrijk is een merknaam voor de starter? Dat
ligt maar net aan de persoonlijke ambities, het type bedrijf
en de concurrentie. Doorgaans is een registratie van de bedrijfsnaam
bij de KvK voldoende. Wilt u echter de Benelux of Europa veroveren
dan kunt u een merk voor deze gebieden vastleggen en beschermen.
Het is niet makkelijk om een merk op te bouwen, maar als u een
bedrijf begint bent u daar in feite wel jaar in jaar uit mee
bezig. Daarom is het vooraf registreren van een merk wel het
overwegen waard ondanks de kosten. Wie weet kunt u het merk
zelfs later verkopen.
Zelf online een merknaam of productnaam checken en deponeren
Korte, unieke en makkelijk uit te spreken namen lijken het makkelijkst
te onthouden. Als zelfstandig ondernemer kunt u bij het kiezen
van een naam een hoop onderzoek zelf doen. Zo kunt u bijvoorbeeld
zelf online merknamen checken en deponeren bij het Benelux Merkenbureau.
In de publieke database kunt u controleren of een naam al voorkomt
of er enigszins op lijkt. Ook in het bedrijvenregister van de
KvK kunt u opzoeken of een naam beschikbaar is. Deze database
is echter minder belangrijk voor de registratie en bescherming
van een merknaam. Komt uw merknaam nog niet voor bij het BMB
dan kunt u een doorgaan met het vastleggen en beschermen. Verder
is natuurlijk een check op de domeinnaam erg zinvol.
Wat kost een
registratie of het vastleggen van een nieuw merk of logo?
Het vastleggen van een merk beperkt zich in eerste instantie
tot drie categorieën en kost ongeveer 300 euro. U dient
hiervoor zelf de formulieren in te vullen. Wilt u extra zekerheid
dan kunt u tegelijkertijd of vooraf nog een onderzoek laten
doen door het BMB. Doorgaans is een registratie 10 jaar geldig.
Heeft u naast de bedrijfsnaam ook een uniek logo of beeldmerk
dan is deze vaak mee te beschermen. Zelf onderzoek doen naar
een beeldmerk is echter minder makkelijk.
Bekende productnamen worden veel gebruikt of
hebben iets bijzonders
Een bedrijf dat producten maakt voor de massa heeft het voordeel
dat een product in handen komt van veel mensen. Toch is dat
niet perse noodzakelijk voor een grote bekendheid. Ferrari bijvoorbeeld
is beslist geen massaproduct en maar weinig mensen hebben er
één. Toch geniet dit merk een enorme bekendheid.
Meer advies en informatie over naamgeving,
slogans en logo's
Op deze website vindt u informatie, tips en creatieve ideeën
voor ondernemers. Lees ook eens de volgende artikelen. Tips
voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Meer
over het ontwikkelen van een bedrijfslogo. Tips
voor het bedenken van een slogan.
Website doorzoeken
|