Merk bouwen en positioneren
Tips voor het positioneren en bouwen van een sterk (online)
merk
Wanneer u een sterk merk wilt bouwen moet u ergens
voor staan dat de mensen bij blijft in het geheugen. Dit betekent
dat u creatief moet nadenken over de positionering van uw bedrijf.
Hoe wilt u zich positioneren? Als het nieuwe concept dat u heeft
bedacht aanslaat kunt u het merk verder bouwen om de positie
te verstevigen. Alles wat uw bedrijf doet zal in het teken moeten
staan van het concept. Dit vormt als het ware uw merk DNA. Het
merkconcept dient wel authentiek en relevant te zijn. Het moet
dus passen bij uw bedrijf en klanten moeten er het nut van inzien
of voelen en nog belangrijker onthouden.
Een merkconcept verzinnen, dan het merk ontwikkelen en
uitbouwen
Een merkconcept verzinnen vereist research en in de meeste gevallen
onderzoek naar concurrenten. De concurrentie is enorm dus veel
concepten zullen al eens bedacht zijn. De kunst is om met uw
merkpositionering daarboven uit te steken zonder dat u veel
geld kwijt bent aan reclame. Uw imago en reputatie moet aansluiten
bij het concept dat u heeft bedacht. Bestaat uw merk of label
al wat langer en heeft u al een bepaalde reputatie, dan kan
het zinvol zijn om uw merk te bouwen met een identiteit die
hierbij past. Uw merkidentiteit en imago zitten dan op dezelfde
lijn. Een tweede
Een merk ontwerpen, brand design en merkpositionering visualiseren
Om klanten uw merk beter te laten onthouden is de vormgeving
of design van uw nieuwe merk belangrijk. Het visualiseren van
uw positionering wordt ook wel brand design genoemd al is deze
definitie voor sommige anders. Een herkenbaar merklogo dat overal
op terugkomt wordt door herhaling onthouden. Het design en branding
houdt natuurlijk niet op bij het logo. Uw hele huisstijl van
briefpapier en visitekaartje tot de belettering van uw pand
en wagenpark dient uw merkpositionering te ondersteunen. Ook
uw producten kunnen van uniek design zijn voorzien. Hierdoor
zijn ze makkelijker te onderscheiden van concurrenten. Er zijn
echter nog veel meer zaken die de merkbeleving en het positioneren
verder kunnen vergroten.
Een online merk bouwen, merkpositionering en
merkcreatie op internet
Met de komst van internet en de opkomst social media is het
wellicht makkelijker dan ooit om een nieuw merk online op te
bouwen en te positioneren. Dat wil zeggen u kunt veel klanten
online bereiken zonder groot reclamebudget. Mensen zoeken massaal
online naar informatie over producten en diensten. Via social
media zoals Twitter en Facebook wordt er ook over gepraat. Bestaande
merken die hier niet snel genoeg op inspelen kunt u mogelijk
inhalen met een nieuw eigen merk. Op het virtuele internet is
uw imago en reputatie wellicht nog belangrijker. Ook speelt
design online weer een belangrijke rol in de herkenning, onderscheiding
en gebruik. Een website moet aan hoge eisen voldoen om klanten
niet direct weg te jagen.
Een merk beschermen, merknaam
registreren en domeinnaam vastleggen
Er gaat veel tijd en energie uit naar het ontwikkelen en creëren
van een nieuw merk. Daarom is het verstandig om een nieuwe merknaam
te beschermen door het te laten registreren in een merkregister.
De kosten voor merkregistratie zijn relatief laag. Ook het vastleggen
van een domeinnaam voor uw merk kost relatief weinig.
Nieuwe merknamen en vrije domeinnamen kunt u bovendien makkelijk
zelf online zoeken en controleren. Zijn ze nog niet geregistreerd
dan kunt u ze deponeren.
Grafisch ontwerp voor uw merk, creatieve hulp
bij het creëren van merken
Notis is een creatieve ontwerpstudio in Rotterdam. Creativiteit
is wat ons betreft wat er nodig is om nieuwe merken te onderscheiden.
Heeft u een webwinkel of ander soort bedrijf maar bent u zelf
niet creatief in het creëren van beelden? Schakel dan Notis
in voor uw merkcreatie. Op deze website vindt u een overzicht
van onze diensten
en gratis tips
voor ondernemers.
Website doorzoeken
|