|   
                 Merknaam verzinnen en registreren Hoe belangrijk is het verzinnen van een goede merknaam?
 Gevestigde merknamen die iedereen kent zijn veel geld 
                  waard. In hoeverre draagt de merknaam bij aan het succes van 
                  deze merken? Is het bedrijf succesvol geworden dankzij een briljante 
                  naam of levert men gewoon uitstekende producten en heeft men 
                  een goede marketingstrategie? In veel gevallen zal dat toch 
                  het laatste zijn. Een goede merknaam zal echter wel aanzienlijk 
                  helpen. Een slechte gekozen naam daarentegen kan het succes 
                  belemmeren. Helaas is dit lastig te meten maar daarom niet onbelangrijk.
 
 
 
 Nieuwe merknaam registreren voor een starter, ZZP'er of kleine 
                  bedrijf
 Zelf een nieuw merk introduceren? Kleine startende ondernemingen 
                  hebben vaak geen budget om een reclamebureau of merkenbureau 
                  in te huren voor het creëren van een leuke of pakkende 
                  merknaam. Hoe belangrijk is een merknaam voor de starter? Dat 
                  ligt maar net aan de persoonlijke ambities, het type bedrijf 
                  en de concurrentie. Doorgaans is een registratie van de bedrijfsnaam 
                  bij de KvK voldoende. Wilt u echter de Benelux of Europa veroveren 
                  dan kunt u een merk voor deze gebieden vastleggen en beschermen. 
                  Het is niet makkelijk om een merk op te bouwen, maar als u een 
                  bedrijf begint bent u daar in feite wel jaar in jaar uit mee 
                  bezig. Daarom is het vooraf registreren van een merk wel het 
                  overwegen waard ondanks de kosten. Wie weet kunt u het merk 
                  zelfs later verkopen.
 
 
 
 Zelf online een merknaam of productnaam checken en deponeren
 Korte, unieke en makkelijk uit te spreken namen lijken het makkelijkst 
                  te onthouden. Als zelfstandig ondernemer kunt u bij het kiezen 
                  van een naam een hoop onderzoek zelf doen. Zo kunt u bijvoorbeeld 
                  zelf online merknamen checken en deponeren bij het Benelux Merkenbureau. 
                  In de publieke database kunt u controleren of een naam al voorkomt 
                  of er enigszins op lijkt. Ook in het bedrijvenregister van de 
                  KvK kunt u opzoeken of een naam beschikbaar is. Deze database 
                  is echter minder belangrijk voor de registratie en bescherming 
                  van een merknaam. Komt uw merknaam nog niet voor bij het BMB 
                  dan kunt u een doorgaan met het vastleggen en beschermen. Verder 
                  is natuurlijk een check op de domeinnaam erg zinvol.
 
 Wat kost een 
                  registratie of het vastleggen van een nieuw merk of logo?
 Het vastleggen van een merk beperkt zich in eerste instantie 
                  tot drie categorieën en kost ongeveer 300 euro. U dient 
                  hiervoor zelf de formulieren in te vullen. Wilt u extra zekerheid 
                  dan kunt u tegelijkertijd of vooraf nog een onderzoek laten 
                  doen door het BMB. Doorgaans is een registratie 10 jaar geldig. 
                  Heeft u naast de bedrijfsnaam ook een uniek logo of beeldmerk 
                  dan is deze vaak mee te beschermen. Zelf onderzoek doen naar 
                  een beeldmerk is echter minder makkelijk.
 
 
 
 Bekende productnamen worden veel gebruikt of 
                  hebben iets bijzonders
 Een bedrijf dat producten maakt voor de massa heeft het voordeel 
                  dat een product in handen komt van veel mensen. Toch is dat 
                  niet perse noodzakelijk voor een grote bekendheid. Ferrari bijvoorbeeld 
                  is beslist geen massaproduct en maar weinig mensen hebben er 
                  één. Toch geniet dit merk een enorme bekendheid.
 
 Meer advies en informatie over naamgeving, 
                  slogans en logo's
 Op deze website vindt u informatie, tips en creatieve ideeën 
                  voor ondernemers. Lees ook eens de volgende artikelen. Tips 
                  voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Meer 
                  over het ontwikkelen van een bedrijfslogo. Tips 
                  voor het bedenken van een slogan.
 
 Website doorzoeken
 
     |