Logo sluit niet aan bij nieuw Stedelijk Museum

Het nieuwe Stedelijk Museum met de bijnaam ”de badkuip” is inmiddels geopend. Eerder dit jaar werd het nieuwe logo al gepresenteerd maar dat werd net als het Rijksmuseum logo helaas lauw ontvangen. Terecht als je bedenkt dat dit museum zich opwerpt voor moderne kunst en vormgeving want het nieuwe logo doet eerlijk gezegd wat ouderwets aan. De 51 jarige ontwerpster Linda van Deursen vindt de kritiek echter overdreven maar tussen het wat ouderwetse logo en het hyper moderne gebouw zit wel een verschil. Ook de website van het Stedelijk Museum lijkt achter te lopen qua design en gebruikersgemak. Het nieuwe logo is zelfs helemaal niet te vinden op de site. Op het Youtube kanaal en Twitter wordt het nieuwe logo wel gebruikt maar door de vergeelde achtergrond kleur maakt het logo ook hier een ouderwetse indruk. Laten we het logo eens nader bekijken. Het logo bestaat uit de naam van het museum in de vorm van de letter S. Hoewel het logo hierdoor een klein beetje uniek wordt is het zeker geen nieuwe techniek. De techniek wordt zelfs door niet-vormgevers vaak toegepast in Word-achtige creaties. Dat is denk het probleem van dit logo dan ook. Door een oude techniek te gebruiken komt het wat ouderwets over. De standaard zwarte Arial-achtige letters maken het logo ook niet moderner. Bij verkleining op een visitekaartje loop je bovendien kans dat dit logo uitmondt in onleesbaar gepriegel. Al met al kun je zeggen dat het logo weinig lef toont en daarom niet goed past bij de gewaagde architectuur van het gebouw. Het is misschien wat ver gezocht maar mogelijk speelt de leeftijd van de ontwerpster een rol. Ook de ontwerpster van het Rijksmuseum logo was een vrouw in de 50. Misschien is het daarom geen gek idee om jonge ontwerpers eens een kans te geven i.p.v. oude bekenden uit een vertrouwd netwerk. De grappige video hierboven ziet er in geval wel humor in.